(Nie)świadomość zwierząt a ich status moralny. Jak pogodzić etykę z filozofią umysłu?

Autor

  • Maja Kittel Uniwersytet Jagielloński

DOI:

https://doi.org/10.14394/etyka.425

Słowa kluczowe:

kognitywistyka, Peter Singer, szowinizm gatunkowy, utylitaryzm, etologia, samoświadomość

Abstrakt

Filozofowie umysłu zaczynają odgrywać istotną rolę w debacie na temat statusu moralnego zwierząt. Współczesne, obiecujące koncepcje świadomości każą uznać, że zwierzęta nie są zdolne do cierpienia w ludzkim sensie, co budzi sprzeciw wielu badaczy troszczących się o los zwierząt. Ponadto, etycy uznający zdolność do cierpienia za podstawowe kryterium przyznawania statusu moralnego, są w kłopocie, gdyż wyniki nauk kognitywnych wydają się kłócić z ich intuicjami. Proponuję usunąć ten problem przez odrzucenie poglądu uznającego konieczny związek między posiadaniem statusu moralnego a zdolnością do cierpienia (tradycyjnie rozumianą). Przedstawiam również projekt, jak bronić zasadności przynajmniej niektórych intuicji opartych na empatii i korzystać z nich w debacie na temat statusu moralnego zwierząt.

Downloads

Download data is not yet available.

Pobrania

Opublikowane

2006-12-01

Jak cytować

Kittel, Maja. 2006. „(Nie)świadomość zwierząt a Ich Status Moralny. Jak Pogodzić Etykę Z Filozofią umysłu?”. Etyka 39 (grudzień). Warsaw, Poland:99-114. https://doi.org/10.14394/etyka.425.

Numer

Dział

Artykuły