Pojęcie „troski” w filozofii Sokratesa i Platona. Epimeleia i melete
DOI:
https://doi.org/10.14394/24Słowa kluczowe:
mistycyzm, apollo, immanuel kant, sofistaAbstrakt
Celem artykułu jest analiza pojęcia „troski” na gruncie filozofii Sokratesa i Platona. Niniejszy tekst stanowi przyczynek do pojawiających się w dialogach Platona dwóch określeń troski: epimeleia heautou oraz melete thanatou. W celu opisania pojęć i ukazania relacji między nimi w pracy badawczej wykorzystano teksty autorstwa Platona, teksty domniemanego autorstwa Platona oraz współczesne opracowania myśli Sokratesa i Platona.
Downloads
Bibliografia
K. Albert, O Platońskim pojęciu filozofii, trans. J. Drewnowski, Warszawa, Instytut Filozofii i Socjologii Polskiej Akademii Nauk 1991.
K. Albert, Wprowadzenie do filozoficznej mistyki, trans. J. Marzęcki, Kęty, Wydawnictwo Antyk 2002.
J. Domański, Metamorfozy pojęcia filozofii, trans. Z. Mroczkowska, M. Bujko, Warszawa, Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii Polskiej Akademii Nauk 1996.
M. Foucault, Hermeneutyka podmiotu, trans. M. Herer, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN 2012.
H. G. Gadamer, Idea dobra w dyskusji między Platonem i Arystotelesem, trans. Z. Nerczuk, Kęty, Wydawnictwo Antyk 2002.
J. Gwiazdecka, Etyka Platona. O formie platońskiej refleksji moralnej, Kęty, Wydawnictwo Antyk 2003.
P. Hadot, Czym jest filozofia starożytna?, trans. P. Domański, Warszawa, Fundacja Aletheia 2000.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prace publikowane w czasopiśmie ETYKA udostępniane są na podstawie licencji Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0). Oznacza to, że Autorki i Autorzy zachowują autorskie prawa majątkowe do utworów i wyrażają zgodę, aby ich prace były zgodnie z prawem ponownie wykorzystywane do dowolnych celów, także komercyjnych, bez konieczności uzyskania uprzedniej zgody ze Autora lub wydawcy. Artykuły mogą być pobierane, drukowane, powielane i rozpowszechniane z zastrzeżeniem konieczności poprawnego oznaczenia autorstwa oraz oryginalnego miejsca publikacji. Autorzy zachowują prawa autorskie do wspomnianych utworów bez innych ograniczeń.