Podstęp w walce
DOI:
https://doi.org/10.14394/etyka.288Abstrakt
In the history of Indo-European peoples warriors were known to possess characteristic physical and ethical features which went together with special social status. This is undoubtedly true of ancient Greeks. According to Homer characters who made heroic feats depicted in his books had moulded their personality in accordance with requirements of arete and battle was the best means to achieve this end, even though particular ways of obtaining it were heavily affected by subjective considerations. The individualism of the epic heroes can best be seen in the freedom they enjoyed to choose any method of fighting that suited them at the moment. The highest credit, however, was given for the fortitude displayed in a duel monomachia, which often awarded the warrior with eternal fame. But in exceptional circumstances the heroes resorted to guiles mētis or ambushes dolos. We have no ground to believe, therefore, that any kind of „chivalry code” was observed at that time.Downloads
Download data is not yet available.
Pobrania
Opublikowane
1975-12-01
Jak cytować
Heza, Edmund. 1975. „Podstęp W Walce”. Etyka 14 (grudzień). Warsaw, Poland:229-54. https://doi.org/10.14394/etyka.288.
Numer
Dział
Artykuły
Licencja
Prace publikowane w czasopiśmie ETYKA udostępniane są na podstawie licencji Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0). Oznacza to, że Autorki i Autorzy zachowują autorskie prawa majątkowe do utworów i wyrażają zgodę, aby ich prace były zgodnie z prawem ponownie wykorzystywane do dowolnych celów, także komercyjnych, bez konieczności uzyskania uprzedniej zgody ze Autora lub wydawcy. Artykuły mogą być pobierane, drukowane, powielane i rozpowszechniane z zastrzeżeniem konieczności poprawnego oznaczenia autorstwa oraz oryginalnego miejsca publikacji. Autorzy zachowują prawa autorskie do wspomnianych utworów bez innych ograniczeń.