Interesy obiektywne
DOI:
https://doi.org/10.14394/etyka.334Abstrakt
One of the standard objections against Marxism-Leninism is that by speaking as they do of individuals’ and classes’ objective interests, Leninists are claiming undemocratically to know what is good for people better than those people sometimes do themselves. But all of us have at some time decided that we have been mistaken in desiring something or not desiring something; and so all of us thus recognize in principle the distinction between what we desire and what is objectively in our interests. A definition of people’s “objective interests” is developed in terms of what they would desire if sufficiently informed. A democratic-minded voter unwilling to distinguish between people’s objective interests and their desires could never vote for something as being in the interests of the majority without first ascertaining the votes of the others, with the result that no voting could ever take place if all were so minded. Even “paternalism” is not unconditionally to be avoided.Downloads
Download data is not yet available.
Pobrania
Opublikowane
1988-12-01
Jak cytować
Goldstick, Daniel. 1988. „Interesy Obiektywne”. Etyka 24 (grudzień). Warsaw, Poland:229-47. https://doi.org/10.14394/etyka.334.
Numer
Dział
Artykuły
Licencja
Prace publikowane w czasopiśmie ETYKA udostępniane są na podstawie licencji Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0). Oznacza to, że Autorki i Autorzy zachowują autorskie prawa majątkowe do utworów i wyrażają zgodę, aby ich prace były zgodnie z prawem ponownie wykorzystywane do dowolnych celów, także komercyjnych, bez konieczności uzyskania uprzedniej zgody ze Autora lub wydawcy. Artykuły mogą być pobierane, drukowane, powielane i rozpowszechniane z zastrzeżeniem konieczności poprawnego oznaczenia autorstwa oraz oryginalnego miejsca publikacji. Autorzy zachowują prawa autorskie do wspomnianych utworów bez innych ograniczeń.