Kłamstwo w nauce
DOI:
https://doi.org/10.14394/etyka.336Słowa kluczowe:
psychologia społecznaAbstrakt
The author concentrates on the problem of dishonest approach to the responsibilities of the scientist and the scholar. She focuses on unconscionable uses of language in scientific publications resulting in making lies. The term ‘lie’ is so used as to refer to any utterance which is put forward under a pretence of making a scholarly statement, if that statement contains false sentences which have been put in deliberately. Different techniques of lying are reviewed: (a) making blatantly untrue statements, (b) concealment of the truth, (c) linguistic manipulations in descriptions and explanations aimed at producing false impressions. The author asks the question, who lies more often, the people who belong to the elite or those who remain in the social peripheries? The answer is qualified by a further distinction which separates moral peripheries from institutional peripheries.
Downloads
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prace publikowane w czasopiśmie ETYKA udostępniane są na podstawie licencji Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0). Oznacza to, że Autorki i Autorzy zachowują autorskie prawa majątkowe do utworów i wyrażają zgodę, aby ich prace były zgodnie z prawem ponownie wykorzystywane do dowolnych celów, także komercyjnych, bez konieczności uzyskania uprzedniej zgody ze Autora lub wydawcy. Artykuły mogą być pobierane, drukowane, powielane i rozpowszechniane z zastrzeżeniem konieczności poprawnego oznaczenia autorstwa oraz oryginalnego miejsca publikacji. Autorzy zachowują prawa autorskie do wspomnianych utworów bez innych ograniczeń.