Czy można być dobrym pesymistą?
DOI:
https://doi.org/10.14394/etyka.1289Słowa kluczowe:
metaetyka, etyka terapeutyczna, etyka paliatywna, optymizm, pesymizm, blokada metaetyczna, platonizm, Matrix, Kierkegaard, Nietzsche, pocieszenie, tanatologiaAbstrakt
Przeważająca część światowej kultury znajduje się pod wpływem terapeutycznej etyki przebudzenia, stanowiącej istotną składową światopoglądu optymistycznego, mogącego przybierać formę skrajną – „istnienie = optimum” – bądź umiarkowaną – „istnienie = droga do optimum”. Alternatywą jest etyka paliatywna stanowiąca składnik umiarkowanego pesymizmu. Analiza racjonalnego sporu między zwolennikami stanowisk umiarkowanych dokonana została w perspektywie metaetycznej, umożliwiającej ekspozycję pojęcia blokady metaetycznej, utrudniającej podmiotowi przejście z pozycji terapeutycznych na paliatywne i odwrotnie. W artykule wykazana została ponadto zależność wszelkiej etyki od światopoglądu zawierającego rozstrzygnięcia metafizyczne.
Downloads
Bibliografia
Czerni, Krystyna. 2011. Nietoperz w świątyni. Biografia Jerzego Nowosielskiego. Kraków: Wydawnictwo WAM.
Deleuze, Gilles. 2012. Nietzsche i filozofia. trans. Bogdan Banasiak. Łódź: Wydawnictwo Officyna.
Dostojewski, Fiodor. 2009. Bracia Karamazow. trans. Adam Pomorski. Kraków: Wydawnictwo Znak.
Duda, Sebastian. 2020. Ten świat jest piekłem. O teologii Jerzego Nowosielskiego. http://wiez.com.pl/2020/02/21/ten-swiat-jest-pieklem-o-teologii-jerzego-nowosielskiego/.
Dynarski, Kazimierz et al., ed. 2000. Biblia Tysiąclecia. trans. Władysław Borowski et al. Poznań: Wydawnictwo Pallotinum.
Epikur 2010. „List do Menoikeusa”. trans. Adam Krokiewicz. Pantheion. Serwis politeistyczny. Last modified May 19, 2010. https://pantheion.pl/Epikur-List-do-Menoikeusa.
Hitchens, Christopher. 2013. Śmiertelność. trans. Radosław Madejski. Katowice: Wydawnictwo Sonia Draga.
Kania, Ireneusz, ed. 2013. Tybetańska księga umarłych. trans. Ireneusz Kania. Kraków: Wydawnictwo A.
Kierkegaard, Søren. 1966. Choroba na śmierć. trans. Jarosław Iwaszkiewicz. Warszawa: PWN. http://edukacja.3bird.pl/download/filozofia/egzystencjalizm/filozofia-soren-kierkegaard-bojazn-i-drzenie-choroba-na-smierc.pdf.
Kübler-Ross, Elizabeth. 1979. Rozmowy o śmierci i umieraniu. trans. Irena Doleżal-Nowicka. Poznań: PAX.
Miziołek, Jerzy, ed. 2017. Światło w dziejach człowieka, sztuce, religii, nauce i technice. T. 1. Krosno: Muzeum Podkarpackie.
Nāgārjuna. 1995. The Fundamental Wisdom of Middle Way. trans. Jay L. Garfield. New York: Oxford University Press.
Nietzsche, Friedrich. 1999. Nachlaß 1887 – 1889. Krytische Studienausgabe Herausgegeben von G. Colli und M. Montinari. München: Deutcher Taschenbuch Verlag de Gruyter.
Nietzsche, Friedrich. 2012. Notatki z lat 1887-1889. trans. Paweł Pieniążek. Łódź: Wydawnictwo Officyna.
Nietzsche, Friedrich. 2012. To rzekł Zaratustra. trans. Sława Lisiecka i Zdzisław Jaskuła. Łódź: Wydawnictwo Od Do.
Nietzsche, Friedrich. 2018. Poza dobrem i złem, Z genealogii moralności. trans. Paweł Pieniążek. Łódź: Wydawnictwo Officyna.
Platon. 2003. Państwo, trans. W. Witwicki. Kęty: Wydawnictwo Antyk.
Polak, Marcin. 2018. Medytacje o ostatniej filozofii. Kraków: Universitas.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prace publikowane w czasopiśmie ETYKA udostępniane są na podstawie licencji Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0). Oznacza to, że Autorki i Autorzy zachowują autorskie prawa majątkowe do utworów i wyrażają zgodę, aby ich prace były zgodnie z prawem ponownie wykorzystywane do dowolnych celów, także komercyjnych, bez konieczności uzyskania uprzedniej zgody ze Autora lub wydawcy. Artykuły mogą być pobierane, drukowane, powielane i rozpowszechniane z zastrzeżeniem konieczności poprawnego oznaczenia autorstwa oraz oryginalnego miejsca publikacji. Autorzy zachowują prawa autorskie do wspomnianych utworów bez innych ograniczeń.