Animals’ Pleasures

Autor

DOI:

https://doi.org/10.14394/etyka.1317

Słowa kluczowe:

zwierzęta, przyjemność, ból, cierpienie, dobrostan, hedonizm

Abstrakt

W tym artykule dowodzimy, że kręgowce mogą odczuwać przyjemność i że istnieją wystarczające dowody na to, aby stwierdzić, że przyjemność odczuwają również niektóre bezkręgowce. Według nas oznacza to, że przyjemności zwierząt są istotne z moralnego punktu widzenia. Dochodzimy do tych wniosków w kilku krokach. Po pierwsze, wyjaśnimy, dlaczego w przypadku zwierząt filozofowie zwykli koncentrować się bardziej na bólu niż przyjemności. Po drugie, definiujemy pojęcie przyjemności i pokazujemy, jakie ma ono znaczenie dla zwierząt innych niż ludzie. Po trzecie, zastanawiamy się, czy zwierzęta są istotami świadomymi i w jaki sposób mogą odczuwać przyjemność. Prawdą jest, że nie wiemy dokładnie, jak ból i przyjemność odczuwają zwierzęta, ale prawda ta dotyczy również innych ludzi. Chociaż możemy podać szczegółowy, werbalny opis tego, co czujemy, ból i przyjemność są subiektywne i nie mamy żadnego pewnego wglądu w to, co czuje inny człowiek. To ograniczenie nie powinno powstrzymywać nas od zachowywania się w sposób uwzględniający fakt, że zarówno my, jak i wiele zwierząt innych niż ludzie, jesteśmy istotami, które mogą cierpieć i cieszyć się.

Downloads

Download data is not yet available.

Biogramy autorów

Katarzyna de Lazari-Radek - University of Łódź

Katarzyna de Lazari-Radek is Assistant Professor in the Faculty of Philosophy, University of Łódz, Poland. She is a hedonistic utilitarian. The author of Godny pożądania stan świadomości, a book on the notion of well-being and pleasure. Together with Peter Singer she has written The Point of View of the Universe, Utilitarianism: A Very Short Introduction and edited J. S. Mill’s Utilitarianism.

Peter Singer - Princeton University, University of Melbourne

Peter Singer, professor of bioethics at Princeton University, has written, co-authored, edited or co-edited more than 40 books, including Animal Liberation, Practical Ethics, The Life You Can Save, The Most Good You Can Do and, most recently Why Vegan? His writings have inspired both the animal rights movement and effective altruism, and he is the founder of the charity „The Life You Can Save”.

Bibliografia

Bagemihl, B. 1999. Biological Exuberance: Animal Homosexuality and Natural Diversity. London: Profile Books, Ltd.

Balcombe, J. 2009. Animal pleasure and its moral significance. Applied Animal Behaviour Science. 118, 208-216. DOI: https://doi.org/10.1016/j.applanim.2009.02.012

Bekoff, M. 2007. The Emotional Lives of Animals, Novato, California: New World Library.

Bentham, J. 1789. Introduction to the Principles of Morals and Legislation. DOI: https://doi.org/10.1093/oseo/instance.00077240

Berridge, K. C. 2000. Measuring hedonic impact in animals and infants: microstructure of affective taste reactivity patterns. Neurosci Biobehav Rev. 24, 173-98. DOI: https://doi.org/10.1016/S0149-7634(99)00072-X

Birch, J. Schnell, A., Clayton, N. 2020. Dimensions of Animal Consciousness. Trends in Cognitive Sciences. 24 (10), 789-801. DOI: https://doi.org/10.1016/j.tics.2020.07.007

The Cambridge Declaration on Consciousness, proclaimed by Ph. Low, D. Edelman and Ch. Koch at the Francis Crick Memorial Conference on Consciousness in Human and Non-human Animals, Churchill College, Cambridge, UK, July 7, 2012, https://fcmconference.org/

Darwin, Ch. 1872. The Expression of the Emotions in Man and Animals: The Descent of Man. DOI: https://doi.org/10.1037/10001-000

Descartes. 1637. Discourse on Method

Descartes. ‘Letter to Henry More,’ February 5 1649.

Edgeworth, F. Y. 1881. Mathematical Psychics, London: Kegan Paul.

Ekman, P. 1999. Facial expressions.: ed. Robinson, M., Watkins E., Harmon-Jones, E., Handbook of cognition and emotion, Chichester: Wiley. DOI: https://doi.org/10.1002/0470013494.ch16

Heathwood Ch. 2006 “Desire Satisfactionism and Hedonism.” Philosophical Studies. 128 (3), 547-548. DOI: https://doi.org/10.1007/s11098-004-7817-y DOI: https://doi.org/10.1007/s11098-004-7817-y

Horta, O. 2010. Debunking the idyllic view of natural processes: population dynamics and suffering in the wild, Telos XVII/1. 73-88.

Kahane G., Savulescu, J. 2009. Brain Damage and the Moral Significance of Consciousness. Journal of Medicine and Philosophy. 34. 6-26. DOI: https://doi.org/10.1093/jmp/jhn038

Kringelbach, M. 2009. Pleasure Center, Oxford: OUP. DOI: https://doi.org/10.1093/oso/9780195322859.001.0001

de Lazari-Radek, K., Singer, P. 2014. The Point of View of the Universe, Oxford University Press. DOI: https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199603695.001.0001

de Lazari-Radek, K. 2020. What Should a Consequentialist Promote.: The Oxford Handbook of Consequentialism, ed. D. Portmore, OUP. DOI: https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780190905323.013.4

de Lazari-Radek, K. 2021. Godny pożądania stan świadomości, Łódź: WUŁ.

Mill, J. S. 2021. Utilitarianism, ed. de Lazari-Radek, K., Singer, P. New York: Norton (first published 1863).

Nagel, T. 1974. What is it like to be a bat?. The Philosophical Review, Vol. 83, No. 4., 435-450. DOI: https://doi.org/10.2307/2183914

Parfit D. 1984. Reasons and Persons. Oxford University Press.

Reus, E., Olivier, D. 2011 Mind-Matter for Animals Matters: Science and the Denial of Animal Consciousness. Between the Species, 13 (7), 20, https://digitalcommons.calpoly.edu/bts/vol13/iss7/6/. DOI: https://doi.org/10.15368/bts.2007v13n7.6

Rawls, J. 1999. A Theory of Justice. The Belknap Press HUP. DOI: https://doi.org/10.4159/9780674042582

Rollin, B. 1989. The Unheeded Cry: Animal Consciousness, Animal Pain, and Science. New York: University of Oxford Press.

Shizgal, P. 2010. Fundamental Pleasure Questions: Kringelbach, M., Berriage, K. Pleasures of the Brain. Oxford: Oxford University Press.

Sidgwick, H. 1907. The Methods of Ethics, 7th ed., London: Macmillan.

Singer, P. 1980. „Zwierzęta i ludzie jako istoty równe sobie.” Etyka 18, 49-62. DOI: https://doi.org/10.14394/etyka.713 DOI: https://doi.org/10.14394/etyka.713

Singer, P. 2018. Wyzwolenie zwierząt, Warszawa: Marginesy

Singer, P. 2004. Etyka praktyczna, Warszawa: PiW

Smith, K., Mahler, S., Pecina, S., Berridge, K. 2010. Hedonic Hotspots: Generating Sensory Pleasure in the Brain: Kringelbach, M., Berriage, K. Pleasures of the Brain. Oxford: Oxford University Press. DOI: https://doi.org/10.1093/oso/9780195331028.003.0003

Tannenbaum, J. The paradigm shift towards animal happiness: what it is, why it is happening, and what it portends for medical research: ed. Paul, E.F., Paul, J. Why Animal Experimentation Matters: The Use of Animals in Medical Research. New Brunswick: Transaction Publisher, 93-130.

Treaty on the Functioning of the European Union. Article 13 2008. Lisbon.

Voltaire. 1764. Dictionnaire Philosophique.

Opublikowane

2023-05-31 — zaktualizowane 2024-11-18

Jak cytować

de Lazari-Radek, Katarzyna, i Peter Singer. 2024. „Animals’ Pleasures”. Etyka 59 (1-2). Warsaw, Poland:20-37. https://doi.org/10.14394/etyka.1317.

Numer

Dział

Artykuły