Animals’ Pleasures
DOI:
https://doi.org/10.14394/etyka.1317Słowa kluczowe:
zwierzęta, przyjemność, ból, cierpienie, dobrostan, hedonizmAbstrakt
W tym artykule dowodzimy, że kręgowce mogą odczuwać przyjemność i że istnieją wystarczające dowody na to, aby stwierdzić, że przyjemność odczuwają również niektóre bezkręgowce. Według nas oznacza to, że przyjemności zwierząt są istotne z moralnego punktu widzenia. Dochodzimy do tych wniosków w kilku krokach. Po pierwsze, wyjaśnimy, dlaczego w przypadku zwierząt filozofowie zwykli koncentrować się bardziej na bólu niż przyjemności. Po drugie, definiujemy pojęcie przyjemności i pokazujemy, jakie ma ono znaczenie dla zwierząt innych niż ludzie. Po trzecie, zastanawiamy się, czy zwierzęta są istotami świadomymi i w jaki sposób mogą odczuwać przyjemność. Prawdą jest, że nie wiemy dokładnie, jak ból i przyjemność odczuwają zwierzęta, ale prawda ta dotyczy również innych ludzi. Chociaż możemy podać szczegółowy, werbalny opis tego, co czujemy, ból i przyjemność są subiektywne i nie mamy żadnego pewnego wglądu w to, co czuje inny człowiek. To ograniczenie nie powinno powstrzymywać nas od zachowywania się w sposób uwzględniający fakt, że zarówno my, jak i wiele zwierząt innych niż ludzie, jesteśmy istotami, które mogą cierpieć i cieszyć się.
Downloads
Bibliografia
Bagemihl, B. 1999. Biological Exuberance: Animal Homosexuality and Natural Diversity. London: Profile Books, Ltd.
Balcombe, J. 2009. Animal pleasure and its moral significance. Applied Animal Behaviour Science. 118, 208-216. DOI: https://doi.org/10.1016/j.applanim.2009.02.012
Bekoff, M. 2007. The Emotional Lives of Animals, Novato, California: New World Library.
Bentham, J. 1789. Introduction to the Principles of Morals and Legislation. DOI: https://doi.org/10.1093/oseo/instance.00077240
Berridge, K. C. 2000. Measuring hedonic impact in animals and infants: microstructure of affective taste reactivity patterns. Neurosci Biobehav Rev. 24, 173-98. DOI: https://doi.org/10.1016/S0149-7634(99)00072-X
Birch, J. Schnell, A., Clayton, N. 2020. Dimensions of Animal Consciousness. Trends in Cognitive Sciences. 24 (10), 789-801. DOI: https://doi.org/10.1016/j.tics.2020.07.007
The Cambridge Declaration on Consciousness, proclaimed by Ph. Low, D. Edelman and Ch. Koch at the Francis Crick Memorial Conference on Consciousness in Human and Non-human Animals, Churchill College, Cambridge, UK, July 7, 2012, https://fcmconference.org/
Darwin, Ch. 1872. The Expression of the Emotions in Man and Animals: The Descent of Man. DOI: https://doi.org/10.1037/10001-000
Descartes. 1637. Discourse on Method
Descartes. ‘Letter to Henry More,’ February 5 1649.
Edgeworth, F. Y. 1881. Mathematical Psychics, London: Kegan Paul.
Ekman, P. 1999. Facial expressions.: ed. Robinson, M., Watkins E., Harmon-Jones, E., Handbook of cognition and emotion, Chichester: Wiley. DOI: https://doi.org/10.1002/0470013494.ch16
Heathwood Ch. 2006 “Desire Satisfactionism and Hedonism.” Philosophical Studies. 128 (3), 547-548. DOI: https://doi.org/10.1007/s11098-004-7817-y DOI: https://doi.org/10.1007/s11098-004-7817-y
Horta, O. 2010. Debunking the idyllic view of natural processes: population dynamics and suffering in the wild, Telos XVII/1. 73-88.
Kahane G., Savulescu, J. 2009. Brain Damage and the Moral Significance of Consciousness. Journal of Medicine and Philosophy. 34. 6-26. DOI: https://doi.org/10.1093/jmp/jhn038
Kringelbach, M. 2009. Pleasure Center, Oxford: OUP. DOI: https://doi.org/10.1093/oso/9780195322859.001.0001
de Lazari-Radek, K., Singer, P. 2014. The Point of View of the Universe, Oxford University Press. DOI: https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199603695.001.0001
de Lazari-Radek, K. 2020. What Should a Consequentialist Promote.: The Oxford Handbook of Consequentialism, ed. D. Portmore, OUP. DOI: https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780190905323.013.4
de Lazari-Radek, K. 2021. Godny pożądania stan świadomości, Łódź: WUŁ.
Mill, J. S. 2021. Utilitarianism, ed. de Lazari-Radek, K., Singer, P. New York: Norton (first published 1863).
Nagel, T. 1974. What is it like to be a bat?. The Philosophical Review, Vol. 83, No. 4., 435-450. DOI: https://doi.org/10.2307/2183914
Parfit D. 1984. Reasons and Persons. Oxford University Press.
Reus, E., Olivier, D. 2011 Mind-Matter for Animals Matters: Science and the Denial of Animal Consciousness. Between the Species, 13 (7), 20, https://digitalcommons.calpoly.edu/bts/vol13/iss7/6/. DOI: https://doi.org/10.15368/bts.2007v13n7.6
Rawls, J. 1999. A Theory of Justice. The Belknap Press HUP. DOI: https://doi.org/10.4159/9780674042582
Rollin, B. 1989. The Unheeded Cry: Animal Consciousness, Animal Pain, and Science. New York: University of Oxford Press.
Shizgal, P. 2010. Fundamental Pleasure Questions: Kringelbach, M., Berriage, K. Pleasures of the Brain. Oxford: Oxford University Press.
Sidgwick, H. 1907. The Methods of Ethics, 7th ed., London: Macmillan.
Singer, P. 1980. „Zwierzęta i ludzie jako istoty równe sobie.” Etyka 18, 49-62. DOI: https://doi.org/10.14394/etyka.713 DOI: https://doi.org/10.14394/etyka.713
Singer, P. 2018. Wyzwolenie zwierząt, Warszawa: Marginesy
Singer, P. 2004. Etyka praktyczna, Warszawa: PiW
Smith, K., Mahler, S., Pecina, S., Berridge, K. 2010. Hedonic Hotspots: Generating Sensory Pleasure in the Brain: Kringelbach, M., Berriage, K. Pleasures of the Brain. Oxford: Oxford University Press. DOI: https://doi.org/10.1093/oso/9780195331028.003.0003
Tannenbaum, J. The paradigm shift towards animal happiness: what it is, why it is happening, and what it portends for medical research: ed. Paul, E.F., Paul, J. Why Animal Experimentation Matters: The Use of Animals in Medical Research. New Brunswick: Transaction Publisher, 93-130.
Treaty on the Functioning of the European Union. Article 13 2008. Lisbon.
Voltaire. 1764. Dictionnaire Philosophique.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Katarzyna de Lazari-Radek, Peter Singer
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Prace publikowane w czasopiśmie ETYKA udostępniane są na podstawie licencji Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0). Oznacza to, że Autorki i Autorzy zachowują autorskie prawa majątkowe do utworów i wyrażają zgodę, aby ich prace były zgodnie z prawem ponownie wykorzystywane do dowolnych celów, także komercyjnych, bez konieczności uzyskania uprzedniej zgody ze Autora lub wydawcy. Artykuły mogą być pobierane, drukowane, powielane i rozpowszechniane z zastrzeżeniem konieczności poprawnego oznaczenia autorstwa oraz oryginalnego miejsca publikacji. Autorzy zachowują prawa autorskie do wspomnianych utworów bez innych ograniczeń.