Exclusion as cultural and moral problem
DOI:
https://doi.org/10.14394/etyka.1362Keywords:
"Alien", "other", identity, equality, discrimination, exclusion, human rightsAbstract
The subject of this text is the attempt to present the problem of exclusion in a broad cultural and moral context. The author connects the problem of exclusion with various forms of discrimination, relating them to the general categories of “foreign” (“alien”) and “other”. Looking at the history of moral theories, she divides the discussed problem into two trends: one is related to the worldview recognizing hierarchy, and thus justifying inequalities and exclusion with “world order”, “nature”, “God's will”, and the other egalitarian-progressive, which treats equality as an important moral postulate. However, philosophers of this trend are tainted with “anthropological blindness”, which consists not so much in consciously excluding others and strangers, but in not noticing their existence.
Downloads
References
Bauman, Z. 2016. Obcy u naszych drzwi, przeł. W. Mincer. Warszawa: PWN.
Boswell, J. 2006. Chrześcijaństwo, tolerancja społeczna, homoseksualność, przeł. J. Krzyszpień. Kraków: Nomos .
Butler, J. 2010. Walczące słowa. Mowa nienawiści i polityka performatywna, przeł. A. Ostolski. Warszawa: Krytyka Polityczna.
Goffman, E. 2005. Piętno. Rozważania o zranionej tożsamości, przeł. A. Dzierżyńska, J. Tokarska-Bakir. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Hegel, G.W. 1969. Zasady filozofii prawa, przeł. A. Landman. Warszawa: PWN.
Jankowski, H., Starczewska, K., Grzegorczyk, A., Przełęcki, M., Michalik, M., Promieńska, H., Zapaśnik, S., Hołówka, J. i Szmyd, J. 1979. „Granice obowiązku”, Etyka, nr 17: 209-253. DOI: https://doi.org/10.14394/etyka.1300
Husserl, E. 1993. Kryzys europejskiego człowieczeństwa a filozofia, przeł. J. Sidorek. Warszawa: Aletheia.
Jacórzyński, W.R., Krysińska-Kałużna, M. (2001) „Spór o innego w XVI wieku: Indianie i konkwistadorzy”, w: Etyka, nr 34: 39- 52. DOI: https://doi.org/10.14394/etyka.660
Jan Paweł II. 2005. List do kobiet, https://www.mateusz.pl/dokumenty/jpii-ldk.htm (dostęp: 8.10. 2024).
Kafka, F. 2016a. „Troska ojca rodziny”, przeł. E. Ptaszyńska-Sadowska. W: Opowieści i przypowieści, 375-376. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Kafka, F. 2016b. „Wspólnota”, przeł. R. Karst. W: Opowieści i przypowieści, 467-468. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Klemperer, V. 1983. LTI Notatnik filologa, przeł. J. Zychowicz. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Lippmann, W. 1922. Public Opinion. New York: Harcourt, Brace and Company.
MacIntyre, A. 1996. Dziedzictwo cnoty. Studium z teorii moralności, przeł. A. Chmielewski. Warszawa: PWN.
Nelson, T. 2003. Psychologia uprzedzeń, przeł. A. Nowak. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Pateman, C. 2014. Kontrakt płci, przeł. J. Mikos. Warszawa: Czarna Owca.
Radcliff-Richards, J. 1980. The Sceptical Feminist. Boston: Routledge and Kegan Paul.
Rawls, J. 1994. Teoria sprawiedliwości, przeł. M. Panufnik, J. Pasek, A. Romaniuk. Warszawa: PWN.
Rousseau, J.J. 1966. „List o widowiskach”, przeł. W. Bieńkowska. W: Umowa społeczna, przeł. B. Baczko, . Warszawa: PWN.
Sartre, J.P. 1985. „Posłowie”. W: F. Fanon, Wyklęty lud Ziemi, przeł. H. Tygielska. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Środa, M. 2020. Obcy, inny, wykluczony. Gdańsk: Słowo/Obraz Terytoria.
Trawny, P. 2017. Heidegger i mit spisku żydowskiego, przeł. W. Warkocki. Warszawa: PWN.
Waldenfels, B. 2009. Podstawowe motywy fenomenologii obcego, przeł. J. Sidorek. Warszawa: Terminus.
Wysłobocki, T. 2014. Obywatelki. Kobiety w przestrzeni publicznej Francji przełomu wieków XVIII i XIX. Kraków: Universitas .
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Magdalena Środa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Works published in ETYKA are available under the Creative Commons Attribution 4.0 International Licence (CC BY 4.0), which entails acknowledgement of authorship. Under this licence, Authors keep their copyrights and agree that their works can be used again legally for any purpose, including commercial ones, without the need to obtain previous consent of the Author or publisher. The articles can be downloaded, printed, copied and disseminated; under the condition that the authorship is indicated accordingly, together with the place of original publication. The Authors preserve their copyrights to the above-mentioned works without any limitation whatsoever.