Minimalizm etyczny Tadeusza Kotarbińskiego

Autor

DOI:

https://doi.org/10.14394/etyka.428

Abstrakt

Artykuł zawiera zarys rekonstrukcji poglądów etycznych Tadeusza Kotarbińskiego. Analiza pism etycznych Kotarbińskiego — niestety dalekich od ideału precyzji — pozwala sądzić, że na jego system etyczny składają się m.in. następujące tezy. Podstawową negatywną normą moralną jest norma „Nie powinieneś nikomu czynić zła ponad niezbędną potrzebę”, a podstawową pozytywną normą moralną jest norma „Powinieneś komuś czynić dobro”; stąd etykę Kotarbińskiego wolno nazwać „altruizmem lokalnym”. Za naczelną cnotę moralną uznaje Kotarbiński opiekuńczość (przeciwstawioną samolubności); stąd jego system etyczny nazywany bywa „etyką spolegliwego opiekuna”. Działanie opiekuna polegać powinno przede wszystkim na zapobieganiu i usuwaniu nieszczęścia; stąd system etyczny Kotarbińskiego wolno nazwać „minimalistycznym”. Normy etyczne uzasadniane są za pomocą procedury indukcyjnej wspartej intuicją etyczną. Najpierw intuicyjnie rozpoznajemy czyny ewidentnie dobre lub ewidentnie haniebne, a następnie wyabstrahowujemy z nich istotę czcigodności i haniebności. System etyczny Kotarbińskiego pretenduje do niezależności: względem poglądów filozoficznych i religijnych; pozostaje jednak «treściowo» bliski etyce ewangelicznej.

Downloads

Download data is not yet available.

Pobrania

Opublikowane

2006-12-01

Jak cytować

Brożek, Anna, i Jacek Jadacki. 2006. „Minimalizm Etyczny Tadeusza Kotarbińskiego”. Etyka 39 (grudzień). Warsaw, Poland:48-71. https://doi.org/10.14394/etyka.428.

Numer

Dział

Artykuły