Dojrzałość empatii wpływa na jakość solidarności
Słowa kluczowe:
empatia, solidarność, współpraca, jakość, pandemia, koronawirus / empathy, solidarity, quality, cooperation, pandemic, coronavirusAbstrakt
Dojrzałość empatii wpływa na jakość solidarności, ponieważ warunkuje standardy komunikacji i współpracy. Zarówno emocje, jak i empatia posiadają ugruntowaną pozycje w refleksji moralnej, a interdyscyplinarne spojrzenie na związek empatii i solidarności może pełniej ujawnić ich zależność. Wokół roli i znaczenia empatii toczą się spory, które stosunkowo łatwo można rozstrzygnąć odwołując się do refleksji filozoficznej. Szansę na zrozumienie, w jaki sposób solidarność jest postrzegana i/lub doświadczana daje metoda socjologii moralności Marii Ossowskiej. Szczególnie ciekawym polem badawczym jest pandemia koronawirusa, która stała się akceleratorem społecznych działań i procesów, jak w soczewce ujawniając kompetencje, ale i słabości solidarnościowych postaw.
Bibliografia
2. Baron-Cohen, S. 2014. Teoria zła. O empatii i genezie okrucieństwa, Smak Słowa, Sopot.
3. Bloom, P. 2017. Przeciw empatii, tłum. Krzysztof Kornas, Miesięcznik ZNAK, dostępny: http://www.miesiecznik.znak.com.pl/przeciw-empatii/ [06.04.2017].
4. Bloom, P. 2017. Przeciw empatii. Argumenty za racjonalnym współczuciem, tłum. Marek Chojnacki, Wydawnictwo Charaktery, Kielce.
5. Dziuban, A., Dziuban, Z. 2020. Warunkowanie wsparcia. Nekropolityka i solidarność w dobie kryzysu, Biennale Warszawa, dostępny: https://biennalewarszawa.pl/warunkowanie-wsparcia-nekropolityka-i-solidarnosc-w-dobie-kryzysu/?fbclid=IwAR0JCA92OlX6WP3vELliElWEFoEjYYKch23NEJAeo3HKpxN714flxN_LqNM [08.04.2020].
6. Hume, D. (1975). Badania dotyczące zasad moralności, przeł. Anna Hochfeld, Warszawa.
7. Hoffman M. L. 2006. Empatia i rozwój moralny, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
8. Kundera, M. (2014). Nieznośna lekkość bytu, tłum. Agnieszka Holland, Wydawnictwo WAB, Warszawa.
9. Ossowska M. (2000). Normy moralne. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
10. Ossowska M. (2005). Socjologia moralności. Zarys zagadnień. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
11. Ossowska, M. (1983). Szkic autobiograficzny; w: M. Ossowska, O człowieku, moralności i nauce. Miscellanea, PWN.
12. Prinz, J. 2011. Is Emathy Necessary for Morality?, w: Empathy. Philosophical and Psychological Perspectives, Oxford, DOI:10.1093/acprof:oso/9780199539956.003.0014.
13. Rousseau, J. J. (2010). List o widowiskach, przeł. Wiera Bieńkowska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
14. Scheler, M. (1980). Istota i formy sympatii, przeł. Adam Węgrzycki, PWN, Warszawa.
15. Schopenhauer, A. (1994). O podstawie moralności, przeł. Zofia Bassakówna, Wydawnictwo „bis”, Warszawa.
16. Skarżyńska, K., Maj K. (2020) My, Polacy, w czasie pandemii. Badacze z Uniwersytetu SWPS sprawdzili, jacy jesteśmy, Gazeta Wyborcza, dostęny: https://wyborcza.pl/7,75398,25857468,my-polacy-w-czasie-pandemii-badacze-z-uniwersytetu-swps-sprawdzili.html [09.04.2020].
17. Smith, A. (1989). Teoria uczuć moralnych, PWN, Warszawa.
18. Zaki, J. 2020. Instead of social distancing, practice “distant socializing” instead, urges Stanford psychologist, Stanford News, dostępny: https://news.stanford.edu/2020/03/19/try-distant-socializing-instead/ [10.04.2020].
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prace publikowane w czasopiśmie ETYKA udostępniane są na podstawie licencji Creative Commons Attribution No Derivatives 4.0 International (CC BY-ND), tj. uznanie autorstwa-Bez utworów zależnych. Oznacza to, że Autorki i Autorzy zachowują autorskie prawa majątkowe do utworów i wyrażają zgodę, aby ich prace były zgodnie z prawem ponownie wykorzystywane do dowolnych celów, także komercyjnych, za wyjątkiem tworzenia utworów zależnych (dzieł pochodnych), bez konieczności uzyskania uprzedniej zgody ze Autora lub wydawcy. Artykuły mogą być pobierane, drukowane, powielane i rozpowszechniane z zastrzeżeniem konieczności poprawnego oznaczenia autorstwa oraz oryginalnego miejsca publikacji. Autorzy zachowują prawa autorskie do wspomnianych utworów bez innych ograniczeń.
