Neighbour, stranger, other – in a dialogical perspective
DOI:
https://doi.org/10.14394/etyka.1265Keywords:
neighbour, stranger, other, philosophy of dialogue, philosophy of dramaAbstract
‘Strangeness’ and ‘otherness’ are not synonyms. These terms refer to both the human world and the
non-personal reality. However, the term ‘strangeness’ is applied more often to the interpersonal
reality than to the world of objects. ‘Strangeness’ is usually deemed a more radical term than
‘otherness.’ Moreover, it has a distinct emotional tone. When used in reference to a person, this term
connotes not only that person’s ‘otherness,’ but also indicates one’s negative attitude towards them.
However, paradoxically, it is ‘strangeness,’ not ‘otherness’ – provided that it is surmounted – that
reveals the ethically-understood human Face. Only overcoming strangeness and not otherness
allows us to recognize our neighbor.
Downloads
References
Arendt, H. 2010. Kondycja ludzka, trans. A. Łagodzka. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia.
Arendt, H. 2008. „O naturze totalitaryzmu”. In eadem, Salon berliński i inne eseje, trans. M. Godyń, S. Szymański, 204–244. Warszawa: Wydawnictwo Prószyński i S-ka.
Buber, M. 1973a. Das dialogische Prinzip. Heidelberg, Verlag Lambert Schneider 1973.
Buber, M. 1973b. „Die Frage an den Einzelnen”. In idem, Das dialogische Prinzip, 197–267. Heidelberg: Verlag Lambert Schneider
Buber, M. 1992. Ja i Ty. Wybór pism filozoficznych, trans. J. Doktór. Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax.
Buber, M. 1995. Dwa typy wiary, trans. J. Zychowicz. Kraków: Wydawnictwo Znak.
Buber, M. 1993. Problem człowieka, trans. R. Reszke. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia–Spacja.
Bukowski, J. 1984. „Poznawanie przez spotkanie”. Znak 360–361: 1660–68.
Bukowski, J. 1987. Zarys filozofii spotkania. Kraków: Wydawnictwo Znak.
Filek, J. 2010. „Ambiwalencja obcości”. In idem, Życie, etyka, inni. Scherza i eseje filozoficzno-etyczne, 254–267. Kraków: Wydawnictwo Homini.
Galarowicz, J. 1992. „Inicjacja dobra czy początek dramatu?”. Logos i Ethos I: 124–29.
Glinkowski, W.P. 2003. Wolność ku nadziei. Spotkane z myślą ks. Józefa Tischnera. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Glinkowski, W.P. 2011. Człowiek – istota spoza kultury. Dialogika Martina Bubera jako podstawa antropologii filozoficznej. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Heschel, A.J. 2014. Kim jest człowiek, trans. K. Wojtkowska. Łódź–Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego–Wydawnictwo Punctum.
Heschel, A.J. 1965. Who Is Man? Stanford: Stanford University Press.
Jedliński, M. 2016. „Na antypodach obcości”. In idem, K. Witczak, Oblicza obcości, 9–19. Bydgoszcz: Wydawnictwo Epigram.
Kowalska, M. 1998. „Od tłumacza”. In E. Lévinas, Całość i nieskończoność. Esej o zewnętrzności, trans. M. Kowalska, XXXI–XL. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Lévinas, E. 1998. Całość i nieskończoność. Esej o zewnętrzności, trans. M. Kowalska. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Lévinas, E. 2000. Inaczej niż być lub ponad istotą, trans. P. Mrówczyński. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia.
Monselewski, W. 1967. Der barmherzige Samariter. Tübingen: J.C.B. Mohr–P. Siebeck Verlag.
Pełech, T. 2017. „Koncepcja struktury zjawiska «ksenofanii»”. Konteksty 316–317: 384–92.
Ricoeur, P. 1991. „Socjusz a bliźni”, trans. A. Krasiński. In idem, Podług nadziei, red. S. Cichowicz, 111–25. Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax Wydawnictwo.
Simmel, G. 1975. Socjologia, trans. M. Łukasiewicz. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Tischner, J. 1990. Filozofia dramatu. Paryż: Éditions du Dialogue.
Tischner, J. 1993. „Myślenie według wartości”. In idem, Myślenie według wartości. Kraków: Wydawnictwo Znak.
Tischner, J. 1998. Spór o istnienie człowieka. Kraków: Wydawnictwo Znak.
Tischner, J. 2012. „Wykład XXIII: Źródła metafizyki”. In Współczesna filozofia ludzkiego dramatu. Wykłady, red. D. Kot, A. Węgrzecki, 229–39. Kraków: Instytut Myśli Józefa Tischnera.
Waldenfels, B. 2002. Topografia obcego, trans. J. Sidorek. Warszawa: Oficyna Naukowa.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Works published in ETYKA are available under the Creative Commons Attribution 4.0 International Licence (CC BY 4.0), which entails acknowledgement of authorship. Under this licence, Authors keep their copyrights and agree that their works can be used again legally for any purpose, including commercial ones, without the need to obtain previous consent of the Author or publisher. The articles can be downloaded, printed, copied and disseminated; under the condition that the authorship is indicated accordingly, together with the place of original publication. The Authors preserve their copyrights to the above-mentioned works without any limitation whatsoever.