Trying others by Michel de Montaigne
DOI:
https://doi.org/10.14394/etyka.1267Keywords:
Michel de Montaingne, other, stranger, infidel, savage, woman, animal, modernityAbstract
The article reconsiders a historical example of thinking about otherness. The example is the
Essays by Michel de Montaigne, a piece of work from the early modern times which undermines
the interpretation of the contemporary times as a modern age, i.e. supposedly more open, less
dogmatic, and less hostile towards strangers. Four figures of otherness are taken into account:
an infidel, a “savage,” a woman, and an animal, proving Montaigne’s particular openness. It turns
out that the Essays induce a contemporary man to revise his sense of historical superiority in
regard to men from the previous centuries; they also let him develop a more just relationship
with others of the present times.
Downloads
References
Bratkowski, S. 2012. W drodze do Montaigne, Czytelnik, Warszawa.
Burke, P. 2009. Kultura ludowa we wczesnonowożytnej Europie, trans. R. Pucek,
M. Szczubiałka, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, s. 203.
Busson, H. 1954. „La pratique religieuse de Montaigne”. Bibliothèque d’Humanisme et Renaissance 16, nr 1: 86–95.
Davies, N.Z. 2011. Powrót Martina Guerre’a, trans. P. Szulgit. Poznań: Zysk i S-ka.
Dąmbska, I. 1958. Sceptycyzm francuski XVI i XVII wieku. Toruń: Towarzystwa Naukowe w Toruniu.
Delumeau, J. 1986. Reformy chrześcijaństwa w XVI i XVII wieku, t. 1, trans. J.M. Kłoczowski. Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax.
Delumeau, J. 1987. Cywilizacja Odrodzenia, trans. E. Bąkowska. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Demonet, M.-L. 1985. Michel de Montaigne. Les Essais. Paris: PUF.
Eisenstein, E. 2004. Rewolucja Gutenberga, trans. H. Hollender. Warszawa: Prószyński i S-ka.
Gierczyński, Z. 1985. Montaigne (wstęp). In: M. de Montaigne, Próby, t. 1–3, trans. T. Boy-Żeleński, 5–81. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Giocanti, S. 2010. Montaigne et l’animalité. http://ecole-thema.ens-lyon.fr/IMG/pdf/Article_Giocanti-2.pdf (dostęp: 12.05.2018).
Hen, J. 2009. Ja, Michał z Montaigne. Warszawa: Wydawnictwo W.A.B.
Hoffmann, G. 2002. „Anatomy of the Mass: Montaigne’s «Cannibals»”. PMLA 117, nr 2: 207–21
Husserl, E. 2009. Medytacje kartezjańskie. Wprowadzenie do fenomenologii, trans. A. Wajs. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.
Kruszyńska, S. 2011. Michel de Montaigne: Niewiara wiary pospolitej. W: Kruszyńska, S., Zrozumieć niewiarę. Filozoficzne wyznania niewiary w nowożytnej myśli francuskiej, 107–48. Gdańsk: Wydawnictwo Słowo/Obraz Terytoria.
Maclean, I. 1996. Montaigne philosophe. Paris: PUF.
Montaigne, M. de. 1985a. Essais. W: Montaigne, M. de, OEuvres complètes, oprac. A. Thibaudet, M. Rat, 11–1097. Paris: Gallimard.
Montaigne, M. de. 1985b. Próby, t. 1, trans. T. Boy-Żeleński. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Montaigne, M. de. 1985c. Próby, t. 2, trans. T. Boy-Żeleński. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Montaigne, M. de. 1985d. Próby, t. 3, trans. T. Boy-Żeleński. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Popkin, R. 2003. The History of Scepticism. From Savonarola to Bayle. New York Oxford University Press.
Tatarkiewicz, W. 1983. Historia filozofii, t. 2. Warszawa: Państwowe Wydawnictwa Naukowe.
Veyne, P. 1985. Comment on écrit l’histoire suivi de Foucault révolutionne l’histoire. Paris: Editions du Seuil.
Wójcik, Z. 1991. Historia powszechna. Wiek XVI–XVII. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Works published in ETYKA are available under the Creative Commons Attribution 4.0 International Licence (CC BY 4.0), which entails acknowledgement of authorship. Under this licence, Authors keep their copyrights and agree that their works can be used again legally for any purpose, including commercial ones, without the need to obtain previous consent of the Author or publisher. The articles can be downloaded, printed, copied and disseminated; under the condition that the authorship is indicated accordingly, together with the place of original publication. The Authors preserve their copyrights to the above-mentioned works without any limitation whatsoever.