Oral history as a special kind of a dialogue. Ethical aspects of recordings with eye-witnesses .
DOI:
https://doi.org/10.14394/etyka.1286Keywords:
Oral history, ethics in research, experience, witness / narrator.Abstract
Understanding the role that a researcher recording oral history biographical testimonies performs during a conversation (who they become to the narrator, and what boundaries and ethics they need), are a condition of a well-done recording. Due to specifics of the XX century history, the oralists often deal with people whose lives have been marked by some kind of trauma A social order to remember the past means an order to bear witness to the tragic or traumatic experiences. This is a difficult task not only for the narrator but also for the researcher, who are usually not psychologists but sociologists, historians or anthropologists. In the article, the author confronts the theory regulating the ethics of oral histor recordings with empirical research.
Downloads
References
Filipkowski, P. 2010. Historia mówiona i wojna. Doświadczenie obozu koncentracyjnego w perspektywie narracji biograficznych. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Gałęziowski, J. 2017. „Sprawozdanie z warsztatów Memory, remembrance and forgetting: Construction of Identity, Warszawa 28–30 września 2016”. Wrocławski Rocznik Historii Mówionej: VII.
Gałęziowski, J. Urbanek, J. 2017. „Etyczny zwrot w polskiej historii mówionej”. Wrocławski Rocznik Historii Mówionej: VII.
Jarosińsk, M. „55 lat temu na karę śmierci skazano A. Eichmanna”. Gazeta Prawna, 15 grudnia, 2016. https://www.gazetaprawna.pl/artykuly/1002534,55-lat-temu-na-kare-smierci-skazano-a-eichmanna-odpowiedzialnego-za-smierc-milionow-zydow.html .
Jedliński, M. Witczak, K. 2017. Obcości. Szkice z filozofii i literatury. Bydgoszcz: Oficyna Wydawnicza Epigram.
Kallmeyer, W. Schütze, F. 1977. „Zur Konstitution Kommunikationsschemata der Sachverhaltsdarstellung. Exemplifiziert am Beispiel von Erzählungen und Beschreibungen”. Hamburg: Gesprächsanalysen.
Kaniowska, K. 2014. „Etyka”. W: Saryusz-Wolska, M. Traba, R. (red.). Modi Memorandi. Leksykon kultury pamięci. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Kierzkowski, M. 2014. „Historia mówiona - próby definicji pojęcia”. Wrocławski Rocznik Historii Mówionej: IV.
Nycz, R. Zeidler-Janiszewska, I. (red). 2006. Nowoczesnośc jako doswiadczenie. Kraków: Universitas.
„Kodeks Etyczny Pracownika Naukowego”. 2017. Warszawa: PAN. http://www.nauka.gov.pl/g2/oryginal/2014_02/2ae2188ff8670eed98ede50de1e9007f.pd, (dostęp: 10.01.2019).
Kurkowska–Budzan, M. 2011. „Informator, świadek historii, narrator : kilka wątków epistemologicznych i etycznych oral history". Wrocławski Rocznik Historii Mówionej: I.
Maciąg, A. Lipiński, S. 2017. „Visual History Archive jako multimedialne narzędzie pracy z żywą historią XX wieku”. Edukacja Technika Informatyka : 25/3.
Maciąg, A. Lasia, M. 2000. “Visual History Archive”. KARTA: 71.
Maubach, F. 2013. „Świadek historii. Swobodne wspominanie a krytyka źródła historycznego — o ambiwalencji metody w zachodnioniemieckiej oral history około roku 1980”. Wrocławski Rocznik Historii Mówionej III.
Shopes, L. 2002 “Making Sense of Oral History”. W: History Matters: The U.S. Survey Course on the Web. http://historymatters.gmu.edu/mse/oral/ ( dostęp: 20.10.2016).
Schütze, F. 1992. „Pressure and guilt: war experiences of a young german soldier and their biographical implications”. International Sociology: 79(2).
Schütze, F. Riemann, G. 1992. „Trajektoria jako podstawowa koncepcja teoretyczna w analizach cierpienia i bezładnych procesów społecznych”. Kultura i Społeczeństwo: 2.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Works published in ETYKA are available under the Creative Commons Attribution 4.0 International Licence (CC BY 4.0), which entails acknowledgement of authorship. Under this licence, Authors keep their copyrights and agree that their works can be used again legally for any purpose, including commercial ones, without the need to obtain previous consent of the Author or publisher. The articles can be downloaded, printed, copied and disseminated; under the condition that the authorship is indicated accordingly, together with the place of original publication. The Authors preserve their copyrights to the above-mentioned works without any limitation whatsoever.