Otherness and Strangeness. Philosophical Analysis of the Figure of the Refugee
DOI:
https://doi.org/10.14394/etyka.956Keywords:
refugees, mechanisms, otherness, strangeness, exclusionAbstract
The aim of this article is a philosophical analysis of the figure of the refugee who is located in countries of the Western Europe. The goal is also a description of mechanisms which stabilise and sustain exclusion of comers. In the foreground, there are two categories: otherness and strangeness and a tension between them. The otherness is shown as the necessary ontological category for the construction of the subjectivity. In case of the figure of refugee, the status of the other can be deconstituted and then the foreigner, who is situated outside its community, becomes the stranger and loses a possibility of creating itself. It is also relevant to count space in which refugees are situated, i.e. camp or centres for refugees.
Downloads
References
Z. Bauman, Obcy u naszych drzwi, trans. W. Mincer, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN 2016.
S. de Beauvoir, The Ethics of Ambiguity, Secaucus, Citadell Press 2000.
S. de Beauvoir, Druga płeć, trans. G. Mycielska, M. Leśniewska, Warszawa, Wydawnictwo Czarna Owca 2014.
M. Bobako, Islamofobia jako technologia władzy. Studium z antropologii politycznej, Kraków, Universitas 2017.
J. Butler, Zapiski o performatywności zgromadzeń, trans. J. Bednarek, Warszawa, Wydawnictwo Krytyki Politycznej 2016.
A. Florczak, Uchodźcy w Polsce. Między humanitaryzmem a pragmatyzmem, Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek 2003.
A. Górny, H. Grzymała-Moszczyńska, W. Klaus, Uchodźcy w Polsce. Sytuacja prawna, skala napływu i integracja w społeczeństwie polskim oraz rekomendacje, Komitet Badań nad Migracjami, Kraków, Warszawa, PAN 2017
A. Grzymała-Kazłowska, Integracja imigrantów, [in:] Transformacje. Przewodnik po zmianach społeczno-ekonomicznych w Polsce, eds. A. Górny, P. Kaczmarczyk, M. Lesińska, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe Scholar 2016,
D.J. Haraway, Situated Knowledges: The Science Question in Feminism and the Privilege of Partial Perspective, Feminist Studies 14(3) (1988), pp. 575-599.
D.J. Haraway, Staying with the Trouble. Making Kin in the Chthulucene, Durham, London, Duke University Press 2016. DOI: https://doi.org/10.1215/9780822373780
R. Jones, Violent Borders. Refugees and the Right to Move, London, Verso 2016
M. Kindler, Transnarodowość. Nowe teorie migracyjne a wyzwania integracji imigrantów, [in:] Problemy integracji imigrantów. Koncepcje, badania, polityki, eds. A. Grzymała-Kazłowska, S. Ładziński, Warszawa, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego 2008, pp. 51-71.
S. Kruks, Simone de Beauvoir and the Politics of Privilege, Hypatia 20(1) (2005), p. 178-205.
M.J. Pietrusińska, Czy muzułmanin może być dobrym obywatelem? Postawy obywatelski młodych muzułmanów z Polski, Turcji i Wielkiej Brytanii, Warszawa, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego 2016. DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323525738
J.P. Sartre, Byt i nicość. Zarys fenomenologii ontologicznej, trans.. J. Kiełbasa, Kraków, Wydawnictwo Zielona Sowa 2007.
J. Sobczak, Stereotyp wroga, [in:] Obcy. Sąsiedzi. Niechciani partnerzy?, eds. K. Glass, Z. Puślecki, B. Serloth, Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek 1995, pp. 93-100
J. Stoltenberg, Toward Gender Justice, [in:] Feminism and Maschulinities, ed. P.F. Murphy, New York, Oxford University Press 2004, pp. 41-49.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Works published in ETYKA are available under the Creative Commons Attribution 4.0 International Licence (CC BY 4.0), which entails acknowledgement of authorship. Under this licence, Authors keep their copyrights and agree that their works can be used again legally for any purpose, including commercial ones, without the need to obtain previous consent of the Author or publisher. The articles can be downloaded, printed, copied and disseminated; under the condition that the authorship is indicated accordingly, together with the place of original publication. The Authors preserve their copyrights to the above-mentioned works without any limitation whatsoever.