Critically Queen: analizy prasy gejowskiej między studiami kulturowymi a socjolingwistyką
DOI:
https://doi.org/10.14394/etyka.1341Słowa kluczowe:
auntie, gay press, homosexuality, metodology, transitionAbstrakt
Słowo „ciot(k)a” to przede wszystkim obelga kierowana w stronę homoseksualnych mężczyzn, która jest jednak stopniowo rekontekstulizowana i odzyskiwana w języku, kulturze i aktywizmie osób LGBT. Zakres i chronologia tego odzyskiwania pozostają sporne wśród badaczy. Artykuł rekonstruuje bieżące debaty wokół tego, jak kategoria „cioty” była używana w latach dziewięćdziesiątych w prasie dla homoseksualnych mężczyzn. Po omówieniu różnic między wnioskami z trzech badań, z których jedno jest mojego autorstwa, zastanawiam się nad możliwymi przyczynami rozbieżności. Omawiane czynniki to różnice metodologiczne między analizą mediów z perspektywy studiów kulturowych i socjolingwistyki, ocena ironii i kampu oraz czynniki genderowe związane z usytuowaniem badaczy. Twierdzę, że stawką przedstawionych analiz jest polityczna moc rekonstekstualizowanych obelg.
Downloads
Bibliografia
Butler, Judith. 2006. „Krytycznie Queer,” translated by Agnieszka Rzepa. In Teorie literatury XX wieku. Antologia, edited by Anna Burzyńska, Michał Paweł Markowski, 530–550, Kraków: Znak.
Burszta, Jędrzej. 2019. „„Do czego się było przyznawać, jak nie istniał homoseksualizm?” Różowy język w narracjach pamięci o męskiej homoseksualności w PRL.” Inter Alia 14: 1–21.
Corbin, Alain, ed. 2020. Historia męskości, t. 2: XIX wiek. Tryumf męskości, translated by Tomasz Stróżyński. Gdańsk: Słowo/obraz terytoria.
Hillman, Betty Luther. 2015. Dressing for the Culture Wars: Style and Politics of Self Representation in the 1960s and 1970s. Lincoln: University of Nebraska Press.
Hutcheon, Linda. 1994. Irony’s Edge: The theory and politics of irony. London: Routledge.
Jackson, Peter, Nick Stevenson, Kate Brooks. 2001. Making Sense of Men’s Magazines. Polity.
Janion, Ludmiła. 2017. “Global Gay and Soviet Queen: Polish Transformation and Discourses of Homosexual Gender Variance.” Central Europe 15 (1–2): 35–44. https://doi.org/10.1080/14790963.2017.1412717.
Janion, Ludmiła. 2022. “‘Homosexual Men Whose Lives Turned out Unsuccessful’: Polish Aunties in the Transition Era.” Text and Performance Quarterly 42 (3): 332–45. https://doi.org/10.1080/10462937.2022.2044070.
Lis, Bartek. 2015. Gejowskie (nie)męskości: Normy płciowe a strategie tożsamościowe gejów. Gdańsk: Wydawnictwo Katedra.
Narloch, Robert. 2020. “Ciotki i inne pokrewne nazwy w językowym świecie gejów.” Dziennikarstwo i Media 14: 117–29. https://doi.org/10.19195/2082-8322.14.10.
Nowak, Tomasz Łukasz. 2020. Język ukrycia. Zapisany socjolekt gejów. Kraków: Universitas.
[Pastecka, Elżbieta]. 1994. „Życzenia noworoczne A.D. 1994 dla menów, gejów, ciotek, wujków i narodu polskiego.” MEN! styczeń, 1994.
Soliwoda, Miras. 1992. „Pedałow portret własny.” Filo czerwiec 1992.
Sobczak, Mateusz. 2021. „Cioty.” Dwutygodnik 2021, no 304. https://www.dwutygodnik.com/artykul/9448-cioty.html.
Struzik, Justyna. 2020. „Framing Queer Activism in Poland: From Liberal Values to Solidarity.” In LGBTQ+ Activism in Central and Eastern Europe: Resistance, Representation and Identity, edited by Radzhana Buyantueva, Maryna Shevtsova, 265–288. London: Palgrave Macmillan.
Stryker, Susan. 2017. Transgender History: The Roots for Today’s Revolution, Berkeley: Seal Press.
Szcześniak, Magda. 2016. Normy widzialności. Tożsamość w czasach transformacji, Warszawa: Wydawnictwo Bęc Zmiana.
Valentine, David. 2007. Imagining Transgender: An Ethnography of a Category, Durham: Duke University Press.
Warner, Michael. 2012. „Kłopotliwa normalność.” Translated by Michał A. Pelczar. In Teorie wywrotowe: antologia przekładów, edited by Agnieszka Gajewska, 713–730. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.
Witkowski, Michał. 2005. Lubiewo. Kraków: Korporacja Ha!art.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Ludmiła Janion
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Prace publikowane w czasopiśmie ETYKA udostępniane są na podstawie licencji Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0). Oznacza to, że Autorki i Autorzy zachowują autorskie prawa majątkowe do utworów i wyrażają zgodę, aby ich prace były zgodnie z prawem ponownie wykorzystywane do dowolnych celów, także komercyjnych, bez konieczności uzyskania uprzedniej zgody ze Autora lub wydawcy. Artykuły mogą być pobierane, drukowane, powielane i rozpowszechniane z zastrzeżeniem konieczności poprawnego oznaczenia autorstwa oraz oryginalnego miejsca publikacji. Autorzy zachowują prawa autorskie do wspomnianych utworów bez innych ograniczeń.