Ekologiczna etyka ze spektrum posthumanizmu. Zarys perspektywy i przypadek ogrodu działkowego
DOI:
https://doi.org/10.14394/40Słowa kluczowe:
feminizm, psychoanaliza, Zygmunt Freud, Michel Foucault, ontologiaAbstrakt
Artykuł stawia dwa pytania: jaki rodzaj etyki ekologicznej daje się wyprowadzić z posthumanistycznej refleksji i jak taka etyka mogłaby działać w konkretnej przestrzeni – ogrodzie działkowym. Interesuje mnie pole teoretyczne, kt.re wyznacza troska i namysł nad światem poza człowiekiem. Jako punktu wyjścia używam schematu trzech traum opisanego przez Zygmunta Freuda. Sytuacja człowieka po trzech traumach odczytana zostaje jako krajobraz postapokaliptyczny, w którym możliwe jest budowanie nowej etyki ekologicznej. Omawiając spektrum posthumanizmu, zwracam uwagę na problem granicy i dualizmu. Oprócz wskazania przykład.w etycznych praktyk ogrodniczych, proponuję, aby w proces kształtowania struktury ogrodu włączyć śmierć ogrodników.
Downloads
Bibliografia
R. Braidotti, Po człowieku, trans. J. Bednarek, A. Kowalczyk, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN 2014.
J. Derrida, The Animal that Therefore I Am, trans. D. Wills, ed. M.-L. Mallet, New York, Fordham University Press 2008.
R. Dolphijn, I. van der Tuin, New Materialism: Interviews and Cartographies, Ann Arbor, Open Humanities Press 2012.
R. Elliot, Etyka ekologiczna, trans. A. Przyłuska-Fiszer, [in:] Przewodnik po etyce, ed. P. Singer, Warszawa, Książka i Wiedza 1998, 2002, pp. 326–336.
M. Foucault, Inne przestrzenie, trans. A. Rejniak-Majewska, Teksty Drugie 6 (2005), pp. 117–125.
Z. Freud, Związane z urazem. Nieświadome, [in:] idem, Wstęp do psychoanalizy, trans. S. Kempnerówna, W. Znaniecki, Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe 1982, pp. 258–268. E. Grosz, Darwin i gatunek ludzki, trans. M. Rogowska-Stangret, Przegląd Filozoficzno-Literacki 4 (32) (2011), pp. 47–64.
D. J. Haraway, When Species Meet, Minneapolis, London, University of Minnesota Press 2008.
V. Plumwood, Feminism and the Mastery of Nature, London, New York, Routledge, 2003.
M. Rogowska-Stangret, Ciało – poza Innością i Tożsamoscią. Trzy figury ciała w filozofii współczesnej, Gdańsk, Fundacja Terytoria Książki 2016.
M. Rogowska-Stangret, Feminizmem w Antropocen, http://nowaorgiamysli.pl/index.php/2017/12/07/feminizmem-w-antropocen/ [6.08.2018].
D. Ross, The Question Concerning the Anthropocene, Yachay Tech, 3 March 2016, https://www.academia.edu/22810427/The_Question_Concerning_the_Anthropocene_ 2016_ [6.08.2018].
A. Schrader, Microbial Suicide: Towards a Less Anthropocentric Ontology of Life and Death, Body & Society 3 (2017), eds. C. Waterton, K. Yusoff, pp. 1–27.
P. Singer, Etyka Praktyczna, trans. A. Sagan, Warszawa, Książka i Wiedza 2007.
G. Ch. Spivak, Czy podporządkowani Inni mogą przemówić?, trans. E. Majewska, Krytyka Polityczna 24–25 (2011), pp. 196–239.
Polski Związek Działkowców, http://www.pzd.pl/ [8.08.2018].
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prace publikowane w czasopiśmie ETYKA udostępniane są na podstawie licencji Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0). Oznacza to, że Autorki i Autorzy zachowują autorskie prawa majątkowe do utworów i wyrażają zgodę, aby ich prace były zgodnie z prawem ponownie wykorzystywane do dowolnych celów, także komercyjnych, bez konieczności uzyskania uprzedniej zgody ze Autora lub wydawcy. Artykuły mogą być pobierane, drukowane, powielane i rozpowszechniane z zastrzeżeniem konieczności poprawnego oznaczenia autorstwa oraz oryginalnego miejsca publikacji. Autorzy zachowują prawa autorskie do wspomnianych utworów bez innych ograniczeń.