Nauczyciel akademicki: neutralność czy aksjologiczne zaangażowanie?

Autor

DOI:

https://doi.org/10.14394/etyka.453

Słowa kluczowe:

Maria Ossowska, Max Weber, Stanisław Ossowski, Tadeusz Kotarbiński, nauki humanistyczne, aksjologia, socjologia, metodologia

Abstrakt

W artykule poddaje się dyskusji problem aksjologicznej neutralności (Wertfreiheit) w sferze dydaktyki uniwersyteckiej. W opinii Maxa Webera nauka wymaga obiektywności oraz wolności od wartościowania u osób ją uprawiających, które winny kierować się bezosobowym powołaniem (Beruf) skierowanym jedynie na poszukiwanie prawdy. Neutralność aksjologiczna pociąga za sobą w konsekwencji nie¬wartościowanie w dydaktyce uniwersyteckiej. W pracy autor rozpatruje argumenty wysuwane przez prof. Iję Lazari Pawłowską skierowane przeciwko weberowskiej neutralności aksjologicznej, zwłaszcza w domenie dydaktyki uniwersyteckiej.

Downloads

Download data is not yet available.

Pobrania

Opublikowane

2011-12-01

Jak cytować

Kleszcz, Ryszard. 2011. „Nauczyciel Akademicki: Neutralność Czy Aksjologiczne zaangażowanie?”. Etyka 44 (grudzień). Warsaw, Poland:79-97. https://doi.org/10.14394/etyka.453.

Numer

Dział

Artykuły