Contemporary forms of alienation. Identity in movement: migrant and nomad

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14394/etyka.1260

Keywords:

the Other, Crimean Tatars, Romani people, home, homelessness

Abstract

The purpose of this article is to present an analysis of the contemporary narrative of home, based
on an example of two nations: the Crimean Tatars and the Romani people. The two nations are
territorially close and have lived among us for centuries, but still remain unknown. The Crimean
Tatars are considered as migrants or exiles who are on the verge of homelessness and are still
fighting for their home. The Romani people are an example of rootless belonging – a nomadic
identity. The issues presented in this article reflect different perspectives on contemporary identity
and its relation to the absolute and relative space defined by Martina Löw.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Tamara Nehrub, Uniwersytet Warszawski

student of Master studies on Philosophy in the University of Warsaw. Her
academic interests are the issues from philosophy of culture, ethics, and phenomenology of the
Other.

References

Arendt, Hannah. 2000. Kondycja ludzka, tłum. A. Łagodzka. Warszawa: Wydawnictwo

Aletheia. Bauman, Zygmunt. 1994. Dwa szkice o moralności ponowoczesnej, Warszawa.

Barbey, Gilles. 2018. Towards a phenomenology of the home. Arch. & Comport. /Arch.

Behav., Vol. 5, no. 2: 99–102. https://lasur.epfl.ch/wp-content/uploads/2018/05/BARBEY_Introduction_en.pdf

Bauman, Zygmunt. 2000. „Turyści i Włóczędzy”. In Globalizacja. Warszawa: Państwowy

Instytut WydawniczyBenjamin, Walter. 2001. „Powrót Flaneura. O Spacerach po Berlinie Franza Hessela”. thum A. Konopacki, In Literatura na świecie, n. 8–9.

Bollnow, Otto Friedrich. 2011. Human space. trans. Ch. Shuttleworth, London: Hyphen Press.

Braidotti, Rosi. 2007. „Poprzez nomadyzm”. Teksty Drugie, no. 6 (108): 107–127.

Braidotti, Rosi. 2011. Nomadic Theory: The Portable Rosi Braidotti. New York: Columbia University Press.

Budakowska, Elżbieta. 2007. „Współczesny migrant: nomada czy lokalny współkreator?”. In Migracje i społeczeństwa współczesne. Migracje i społeczeństwo. ed. J.E. Zamojski. Warszawa: Instytut Historii PAN.

Bulska, Dominika. 2018. Stereotypy dotyczące Romów w Polsce. Wyniki sondażu internetowego. Warszawa: Centrum Badan nad uprzedzeniami.

Deleuze, Gilles, Félix Guattari. 2016. Tysiąc plateau, Warszawa: Fundacja Bęc Zmiana.

Douglas, Mary. 2007. Czystość i zmaza. trans. M. Bucholc. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Ficowski, Jerzy. 1981. „List do braci Cyganów”, Życie Warszawy, no. 5–6.12.

Gay y Blasco, Paloma. 2002. “Gypsy/Roma diasporas. A comparative perspective”. Social Anthropology, no. 10 (2). DOI: https://doi.org/10.1017/S0964028202000125

Gheorghe, Nicolae. 1977. “The social construction of Romani identity”. In Gypsy Politics and Traveler Identity. ed. T. Acton. Hatfield: University of Hertfordshire Press.

Goffman, Erving. 2007. Piętno. Rozważania o tożsamości zranionej. trans. A. Dzierżyńska, J. Tokarska-Bakir. Gdańsk:Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Grossberg, Lawrence. 1996. „Identity and cultural studies: Is that all there is?”. In Questions of Cultural Identity. ed. S. Hall, P. du Gay. London: Sage Publications.

Hancock, Ian. 1991. “Gypsy history in Germany and neighboring lands. A chronology leading to the Holocaust and beyond”. In The Gypsies of Eastern Europe. ed. D.M. Crowe, J. Kolsti. Armonk, New York, London: M.E.Sharpe, Inc. DOI: https://doi.org/10.1080/00905999108408210

Kapralski, Sławomir. 2009. „Problem zagłady Romów w czasie II wojny światowej. Próba ujęcia syntetycznego”. In O Romach w Polsce i w Europie. Tożsamość,historia, kultura, edukacja. ed. P. Borek. Kraków:Wydawnictwo Collegium Columbinum.

Kapralski, Sławomir. 2012. Naród z popiołów. Pamięć zagłady a tożsamość Romów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Kenrick, Donald, Grattan Puxon. 1972. The Destiny of Europe’s Gypsies. New York: Basic Books.

Klimová-Alexander, Ilona. 2005. The Romani Voice in Word Politics. The United Nations and Non-State Actors. Aldershot.

Kristeva, Julia. 2007. Potęga obrzydzenia. Esej o wstręcie. trans. M. Falski. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Lemkin, Rafał. 2013. Rządy państw Osi w okupowanej Europie. Prawa okupacyjne, analiza rządzenia, propozycje zadośćuczynienia, trans. A. Bieńczyk-Missala, P. Grzebyk, B. Lanckoroński, M. Madej, Warszawa 2013.

Liégeois, Jean-Paul. 1987. Gypsies and Travelers: Socio- cultural Data, Socio-political Data. Strasbourg: Council of Europe Publishing.

Löw, Martina. 2018. Socjologia przestrzeni. trans. I. Drozdowska-Broering, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323533320

Mirga, Andziej. 2009. „Holocaust i eksterminacja Romów w okresie II wojny światowej: o godne miejsce wśród ofiar”. In O Romach w Polsce i w Europie. Tożsamość, historia, kultura, edukacja. ed. P. Borek. Kraków:Wydawnictwo Collegium Columbinum.

Ni Laoire, Caitriona. 2008. “Challenging host-newcomer dualisms: Irish return migrants as home-comers or newcomers?”. Translocations: Migration and Social Change, no. 4(1).Nowicka, Ewa. 2008. Hermes, Odyseusz i greckie powroty do ojczyzny, Kraków, Nomos.

Nowicka, Ewa. 2011. „Związki żywe i zaskakujące. Europejscy Romowie i społeczeństwo Nepalu”. In Zapomniani sąsiedzi. Studia o Romach w Polsce i w Europie. red. P. Borek. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.

Nowicka, Ewa. Michał Witkowski. 2018. „Cygan czy Rom? Antropologiczna interpretacja sporu o słowa”, Studia Socjologiczne no. 3, 230: 179–203.

Okely, Judith. 1983. The Traveller Gypsies. Cambridge University Press. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511621789

Schutz, Alfred. 2008. „Obcy: esej z zakresu psychologii społecznej”. In O wielości światów. Szkice z socjologii fenomenologicznej. trans. B. Jabłońska. 213–24. Kraków: Nomos.

Schutz, Alfred.2008. „Powracający do domu”. In O wielości światów. Szkice z socjologii fenomenologicznej. trans. B. Jabłońska. 203–12. Kraków: Nomos.

Simmel, Georg. 2005. „Obcy”. In Socjologia. trans. M. Łukasiewicz. 300–4. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Stewart, Michael. 1997. The Time of the Gypsies. Boulder, Colorado: Westview Press.

Streck, Bernhard. 2008. Romani/Gypsy Cultures in New Perspectives. eds. F.Jacobs , J. Ries. Leipzig: Leipziger Universitätsverlag.

Sutherland, Ann. 1975. Gypsies: The Hidden Americans, London: Tavistock. DOI: https://doi.org/10.1007/BF02699823

Wagenaar, Aad. 2016. Settela. trans. J. Eliot. Marshwood: Lamorna Publications.

Waldenfels, Bernhard. 2009. Podstawowe motywy fenomenologii obcego. trans. J. Sidorek. Warszawa: Oficyna Naukowa.

Возгрин, В.Е. 2013. История крымских татар: очерки этнической истории коренного народа Крыма в четырёх томах. Симферополь: Издательский дом „Тезис”.

Гайворонский, O. 2016. Повелители двух материков. Київ: Майстерня книги.

Смирнов, В.Д. 1889. Крымское ханство под верховенством Отоманской Порты в XVIII столетии. Одесса.

Amnesty International. 2019. “We stand with Oleg Sentsov”. January 11, 2019. https://www.amnesty.org/en/latest/campaigns/2018/07/oleg-sentsov/.

Auschwitz – Birkenau. 2019. „Dzień Pamięci o Zagładzie Sinti i Romów”. 2 sierpnia, 2019. http://auschwitz.org/muzeum/aktualnosci/dzien-pamieci-o-zagladzie-sinti-i-romow,2072.html.

Coynash, Halya. 2015. “Crimean Tatar rights activist „deported” from his native Crimea”. Human Rights in Ukraine. Website of the Kharkiv Human Rights Protection

Group. Human Rights Abuses In Russian-Occupied Crimea. January 24, 2015. http://khpg.org/en/index.php?id=1422062944. Deutsche Welle. 2014. “Tatar leader: referendum’s results „predetermined””.

Dzhemilev, Mustafa. 2015. “10,000 Crimean Tatars flee Crimea since Russian annexation”. Unian.info. August 2, 2015. http://www.unian.info/politics/1107260-dzhemilev-10000-crimean-tatars-flee-crimea-since- russian-annexation.html.

EU-MIDIS. 2009. Badanie UE na temat mniejszości i dyskryminacji. Agencja Praw Podstawowych Unii Europejskiej (FRA). https://fra.europa.eu/sites/default/files/fra_uploads/413-EU-MIDIS_ROMA_PL.pdf

https://www.pravda.ru/news/world/formerussr/ukraine/07-03-2014/1197759-homiakov-0/.

Interview by Andreas Brenner. February 16, 2014. http://www.dw.com/en/tatar-leader-referendums-results-predetermined/a-17500078.

OSCE. 2015. „Opening remarks by Astrid Thors OSCE High Commissioner on National Minorities to the Human Dimension Implementation Meeting”. September 30, 2015. https://www.osce.org/odihr/187141.

Putin, V.V. 2014. “Address by President of the Russian Federation”. Kremlin.ru: President of Russia. February 18, 2014. http://en.kremlin.ru/events/president/news/20603.

YouGov Survey Results 2015. Badanie postrzegania mniejszości: Romów, Żydów, muzułmanów, osób orientacji homoseksualnej oraz ciemnoskórych. https://tinyurl.com/ujcprm7

Zamyatina, Tamara. 2016. “Crimean Tatars ́ Mejlis may be outlawed for extremism.” TASS: Russian News Agency. February 16, 2016, http://tass.ru/en/opinions/857074.

Громенко, Сергій. 2016. „Розвінчання міфу про ототожнення кримських татар з монголо-татарами”. Главком. 1 sierpnia 2016. https://glavcom.ua/columns/sgromenko/rozvinchannya-mifu-pro-ototozhnennya-krimskih-tatar-z-mongolo-tatarami-364676.html Хомяков, Владимир. 2014. „ Эксперт: Проблема

Крыма – это не вопрос “имперских амбиций”, это - условие выживания России”. Interwiew for Pravda.ru. February 9, 2014.

Шрамович, Вячеслав. 2018. „Почему в Украине громят таборы ромов?”. BBC News Ukraine. 8 czerwca, 2018. https://www.bbc.com/ukrainian/features-russian-44413849

Published

2019-11-29

How to Cite

Nehrub, Tamara. 2019. “Contemporary Forms of Alienation. Identity in Movement: Migrant and Nomad”. Etyka 58 (1). Warsaw, Poland:100-123. https://doi.org/10.14394/etyka.1260.

Issue

Section

Papers