Other, a refugee – contemporary forms of strangeness

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14394/etyka.1261

Keywords:

the other, exclusion, stigmatisation, refugee

Abstract

The present paper attempts to reveal who constitutes the group of excluded people in the contemporary
world. Since within the Western culture one can witness a significant increase of hostility
towards outlanders, i.e. refugees, in this paper I attempt to shed some light on the problem of
otherness and thereby disclose the reasons for treating refugees as unwanted and malevolent others. Through invoking the ideas of scholars such as Will Kymlicka, Aleksander Betts, Amin
Maalouf, and Benjamin Barber, I reveal how the language of prejudice and a certain myth of
otherness contribute to our way of thinking and our attitude towards exclusion. The reality of
the contemporary world demands from us to understand the other, to build dialogue and create
inclusion.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Joanna Hańderek, Uniwersytet Jagielloński

PhD, prof. at the Jagiellonian University, interested in philosophy of culture
and philosophy of modern times. Organizes meetings “Culture of Exclusion?”, writes a philosophical
blog.

References

Appiah, K.A. 2008. Kosmopolityzm. Etyka w świecie obcych, trans. J. Klimczyk. Warszawa: Prószyński i S-ka.

Appadurai, A. 2009. Strach przed mniejszościami. Esej z geografii strachu, trans. M. Bucholc. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Barber, B. 2005. Imperium strachu, trans. H. Jankowska, Warszawa: Muza.

Betts, A. 2017, Refuge: Rethinking Refugee Policy in a Changing World, Oxford, New York, Oxford University Press.

Betts, A. 2017, Refugee Economies: Forced Displacement and Development, Oxford, Oxford University Press.

Braidotti, R. 2014. Po człowieku, trans. J. Bednarek, A. Kowalczyk. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Geertz, C. 2006. Zastane światło, trans. Z. Pucek. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas.

Jeppesen, H. Globalny raport głodu 2014: Dwa miliardy ludzi na świecie jest niedożywionych, trans. E. Stasik. http://www.dw.com/pl/globalny-raport-g%C5%82odu-2014-dwa-miliardy-ludzi-na-%C5%9Bwiecie-jest-niedo%C5%BCywionych/a-17993765 [1.03.2016].

Kuncewicz, P. 2005. Legenda Europy. Warszawa: Wydawnictwo Muza.

Kymlicka, W. 1995. Multicultural Citizenship. Oxford: Oxford University Press.

Maalouf. A. 2001. Wyprawy krzyżowe w oczach Arabów, trans. K.J. Dąbrowska. Warszawa: Czytelnik.

Said, E. 2018. Orientalizm, trans. M. Wyrwas-Wiśniewska. Poznań: Zysk i S-ka.

Scruton, R. 2003. Zachód i cała reszta. Globalizacja a zagrożenie terrorystyczne, trans. T. Bieroń. Poznań: Zysk i S-ka.

Schmidt-Salomon, M. 2012. Humanizm ewolucyjny. Dlaczego możliwe jest dobre życie w złym świecie, trans. A. Lipiński. Słupsk: Wydawnictwo Dobra Książka.

Sennett, R. 2010. Kultura nowego kapitalizmu, trans. G. Brzozowski, K. Osłowski. Warszawa: Wydawnictwo Muza.

Published

2019-11-29

How to Cite

Hańderek, Joanna. 2019. “Other, a Refugee – Contemporary Forms of Strangeness”. Etyka 58 (1). Warsaw, Poland:125-41. https://doi.org/10.14394/etyka.1261.

Issue

Section

Papers