Inny, uchodźca – współczesne formy obcości

Autor

DOI:

https://doi.org/10.14394/etyka.1261

Słowa kluczowe:

inny, wykluczenie, stygmatyzacja, uchodźca

Abstrakt

Niniejszy tekst jest próbą ukazania kim są w dzisiejszym świecie ludzie wykluczeni. Ponieważ
w kulturze Zachodu możemy obserwować coraz większą niechęć wobec Obcych, jakimi
są uchodźcy, migranci, w moim tekście staram się pokazać, czym jest ta obcość i dlaczego
uchodźcy traktowani są jako niechciani i zagrażający Inni. Odwołując się do takich badaczy,
jak Will Kymlicka, Aleksander Betts, Amin Maalouf i Benjamin Barber, pokazuję, w jaki sposób
język uprzedzeń czy pewien mit obcości zaczyna konstytuować nasze myślenie. Odrzucenie
innego, stygmatyzacja uchodźcy równocześnie oznacza konieczność przepracowania
samej Inności i naszego stosunku do wykluczenia. We współczesnym świecie coraz bardziej
potrzebne jest nam zrozumienie Obcego i budowanie dialogu oraz inkluzji.

Downloads

Download data is not yet available.

Biogram autora

Joanna Hańderek - Uniwersytet Jagielloński

dr hab., prof. UJ, zainteresowana filozofią kultury i filozofią współczesności.
Organizuje cykl wykładów i spotkań o wykluczeniu „Kultura wykluczenia?”. Pisze filozoficznego
bloga.

Bibliografia

Appiah, K.A. 2008. Kosmopolityzm. Etyka w świecie obcych, trans. J. Klimczyk. Warszawa: Prószyński i S-ka.

Appadurai, A. 2009. Strach przed mniejszościami. Esej z geografii strachu, trans. M. Bucholc. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Barber, B. 2005. Imperium strachu, trans. H. Jankowska, Warszawa: Muza.

Betts, A. 2017, Refuge: Rethinking Refugee Policy in a Changing World, Oxford, New York, Oxford University Press.

Betts, A. 2017, Refugee Economies: Forced Displacement and Development, Oxford, Oxford University Press.

Braidotti, R. 2014. Po człowieku, trans. J. Bednarek, A. Kowalczyk. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Geertz, C. 2006. Zastane światło, trans. Z. Pucek. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas.

Jeppesen, H. Globalny raport głodu 2014: Dwa miliardy ludzi na świecie jest niedożywionych, trans. E. Stasik. http://www.dw.com/pl/globalny-raport-g%C5%82odu-2014-dwa-miliardy-ludzi-na-%C5%9Bwiecie-jest-niedo%C5%BCywionych/a-17993765 [1.03.2016].

Kuncewicz, P. 2005. Legenda Europy. Warszawa: Wydawnictwo Muza.

Kymlicka, W. 1995. Multicultural Citizenship. Oxford: Oxford University Press.

Maalouf. A. 2001. Wyprawy krzyżowe w oczach Arabów, trans. K.J. Dąbrowska. Warszawa: Czytelnik.

Said, E. 2018. Orientalizm, trans. M. Wyrwas-Wiśniewska. Poznań: Zysk i S-ka.

Scruton, R. 2003. Zachód i cała reszta. Globalizacja a zagrożenie terrorystyczne, trans. T. Bieroń. Poznań: Zysk i S-ka.

Schmidt-Salomon, M. 2012. Humanizm ewolucyjny. Dlaczego możliwe jest dobre życie w złym świecie, trans. A. Lipiński. Słupsk: Wydawnictwo Dobra Książka.

Sennett, R. 2010. Kultura nowego kapitalizmu, trans. G. Brzozowski, K. Osłowski. Warszawa: Wydawnictwo Muza.

Pobrania

Opublikowane

2019-11-29

Jak cytować

Hańderek, Joanna. 2019. „Inny, Uchodźca – współczesne Formy obcości”. Etyka 58 (1). Warsaw, Poland:125-41. https://doi.org/10.14394/etyka.1261.

Numer

Dział

Artykuły